Proyectos de Investigación 2001 - 2003

P046. Evaluación Escolar de Aprendizajes Cotidianos. Esquemas Interpretativos de los Docentes.

Director/a: Elichiry, Nora Emilce
e-mail: elichiry@psi.uba.ar

Unidad Ejecutora
Facultad: FACULTAD DE PSICOLOGÍA

Área Temática: Psicología
Rama: 2. Educacional
Especialidad: EVALUACION
Especialidad: PROCESOS COGNITIVOS

Campo de Aplicación: Promoción general de conocimiento

PLAN DE INVESTIGACIÓN:

Resumen

El propósito de esta investigación es el de indagar los esquemas interpretativos de los docentes en las tareas evaluativas del primer ciclo de la enseñanza básica (EGB) en relación a ámbitos escolares y extraescolares de aprendizaje.

El estudio se centra en la reconstrucción de los conocimientos docentes acerca de las prácticas evaluativas escolares y en el análisis de sus concepciones respecto de los contextos educativos familiares. Se propone analizar y sistematizar las conceptualizaciones docentes referidas a avance ó progreso en el aprendizaje escolar, en particular en aquellas decisiones en que los criterios adoptados provienen de la psicología .
Se incluirá una caracterización de las necesidades de aprendizaje de los docentes en relación a prácticas educativas familiares y escolares a ser tomadas en cuenta en la evaluación de procesos.


Resumen en inglés:

TYTLE: Teacher´s insights on evaluation processes and cognition(*)
DIRECTION: Nora Emilce Elichiry.
PLACE OF WORK: Research Institute. Faculty of Psychology UBA
This is a qualitative study on evaluation´s practices at the first cycle of the elementary school level (EGB). The aim of the project is to inquire into teacher´s conceptualizations and practices on evaluation of the children´s learning processes (home and school learning practices).
The purpose, is to describe teachers´s conceptualizatons and ways of learning on evaluation processes.

(*) Note:
This project is part of a wider program of studies focused on school-failure, repetition and droup-out of children from structural poverty strata at elementary school level.
The previous one "School Failure: an ethnographic and cognitive study" describes the interaction between appropiation of knowledge from the social standpoint and its construction as an individual cognitive process at the school context.
The interdisciplinary proposal merges from the educative ethnography (Elsie Rockwell) and the psychogenetic appproach with Piaget and Vigotski theorethical frameworks.
One of the results of that preliminay study was the lack of identification for part of the teachers, on children´s conceptual changes, intermediate processes and the differential initial standpoint at the beginning of schooling . Teacher´s evaluations tends to confuse intermediate processes with supposed stagned periods.
The actual project is centered on the teachers conceptualizations and practices and is a continuance of the previous one, focused on children´s conceptualizations and appopiation processes. The target area for both studies was defined at the first cycle of the elementary school level.