Revista Universitaria de Psicoanálisis - Volumen XIII

La eficacia de la práctica analítica en el hospital público.
The effectiveness of psychoanalytic practice in the public hospital.

Autor/es: Sotelo, Inés; Belaga, Guillermo; Leserre, Lucas; Moraga, Patricia; Santimaria, Larisa; Castro, Mariana; Mc Cabe, Clara y Rodríguez, Lucas

RESUMEN

Palabras clave: This work derives from the UBACyT 2010-2012 research “Psychoanalytic therapy projects in public hospitals” – director: Inés Sotelo, co director: Guillermo Belaga. The project takes into account psychoanalysis applied in the Mental Health area, where the evaluation of efficacy and quickness of different psychotherapies is inevitable.
Psychoanalytic efficacy is observed in singular goals, which can´t respond or be reduce to a previous healing ideal. This does not imply, however, that therapeutic effects can´t be produced or that these won´t be evident.
Thereby, some significants of the master´s speech are subverted, like “effectiveness” and “evaluation”, looking forward to account for the specific and differential of our practice.

SUMMARY

Este trabajo se desprende de la investigación UBACyT 2010-2012 “PROYECTOS TERAPÉUTICOS BAJO LA CLÍNICA PSICOANALÍTICA EN EL HOSPITAL PÚBLICO” directora Inés Sotelo, codirector Guillermo Belaga. Este proyecto trata sobre el psicoanálisis aplicado inscripto en el ámbito de la Salud Mental, donde la evaluación de la eficacia y la rapidez de las diferentes psicoterapias es insoslayable.
La eficacia analítica se observa en alcances que son singulares, y que no responden ni se reducen a un ideal de curación previo. Esto no implica, sin embargo, que no se produzcan también efectos terapéuticos susceptibles de evidenciarse.
De este modo, se subvirtieron algunos de los significantes del discurso del amo, tales como “eficacia” y “evaluación”, buscando dar cuenta de lo específico y diferencial de nuestra práctica psicoanalítica.

Keywords: Psicoanálisis - evaluación - eficacia - investigación