Revista Universitaria de Psicoanálisis - Volumen XIII

La declinación paterna: de la decadencia a la diversidad.
Paternal Declination: from Decadence to Diversity.

Autor/es: Silvina Garo

RESUMEN

Palabras clave: It deals with the relation of Lacan postulate related to the Paternal Declination with certain phenomena that are shown in the clinic and the social bond: the problematic of violence, the disrepute in the figures of authority en general, the lack of limits and the responsibilization of young people and adults, the lack of credibility in social and political institutions.
I propose to differentiate the symbolic dimension of the imaginary related to this statement, which implies to consider the effects in the subjectivity and in the social texture of this difference: To think the paternal declination as decadence of its symbolic efficacy which consequence is the disappearance of Law and the abolition of the conditions of subjectivity and the disintegration of the social bond to consider it as a feature of the age that aims at diversity and establishes the end of the “Self” as hegemonic.

SUMMARY

Se trata de la puesta en relación del postulado de Lacan acerca de la Declinación Paterna con ciertos fenómenos que se manifiestan en la clínica y el lazo social: la problemática de la violencia, el descrédito en las figuras de autoridad en general, la falta de límites y de responsabilización de jóvenes y adultos, la falta de credibilidad en las instituciones sociales y políticas.
Propongo diferenciar la dimensión simbólica de la imaginaria respecto a dicha afirmación, lo que implica sopesar los efectos en la subjetividad y en el tejido social de esta diferencia: Pensar la declinación paterna como decadencia de su eficacia simbólica cuya consecuencia es la desaparición de la Ley y la abolición de las condiciones de subjetivación y la desintegración lazo social a pensarla como un rasgo de la época que apunta a la diversidad y marca el fin de lo “Uno” como hegemónico.

Keywords: Declinación paterna - Diversidad - Decadencia - Subjetividad - Lazos