Revista Universitaria de Psicoanálisis - Volumen XIII

The lacanian paradox.

Autor/es: Elena Bisso

RESUMEN

Palabras clave: The lacanian paradox was an homage of Deleuze in his book Logic of sense (1969) to Jacques Lacan. It´s about “what is missing from its place” and it´s in “The Seminar on ‘The purloined letter’”. It is a remarkable element of the lacanian period of Deleuze.
In this work, we analyze which is the antecedent in Lacan field of the element which Deleuze took up into the category of paradox and which is the difference between paradox and theorem in relation with the concept of sense in psychoanalysis.

SUMMARY

La paradoja de Lacan fue un homenaje de Deleuze en su libro Lógica del sentido (1969) a Jacques Lacan. Consiste en “lo que falta en su lugar” y se encuentra en “El seminario sobre ‘La carta robada’”. Es un elemento destacado en la época lacaniana de Deleuze.
En este trabajo, analizamos cuál es el antecedente en Lacan del elemento que Deleuze elevó a la categoría de paradoja y cuál es la diferencia entre paradoja y teorema respecto del concepto de sentido en psicoanálisis.

Keywords: Paradoja de Lacan - Lo que falta en su lugar - Sentido - Deleuze - Lacan - Significante - Sujeto - Objeto a - Teorema