Revista Universitaria de Psicoanálisis - Volumen XV

Un breve ensayo: de la perversión al fantasma neurótico de la perversión.
A brief essay: from perversion to the neurotic ghost of perversion.

Autor/es: Joceline Zanchettin

RESUMEN

Palabras clave: In Freudian-Lacanian psychoanalysis, perversion spans an area with multiple connections, each of which entails a high level of complexity. Both S. Freud and J. Lacan find in perversion elements which enable them to approach the constitutive aspect of the subject, from the perverse in sexuality, and the centerpiece of what will become a particular clinical entity. The purpose of this essay is to delve deeper into what is specific to perversion as a clinical entity, questioning—on the basis of the relevant part of a clinical case- its cutoff point in relation to neurosis. We understand that, owing to structural conditions, perversion exerts a peculiar effect on neurosis; therefore it is of clinical importance to determine where the two overlap and, especially, in what ways they differ radically. Taking into account the aim of this paper, we will carefully analyze Lacan\'s indication according to which, in perversion, the subject \"becomes an instrument of the enjoyment of the Other\". Such an analysis will allow us to establish that the pervert in fact does not enjoy (contrary to what is believed in the neurotic theory of perversion); rather, he or she extracts enjoyment for the Other, a ferocious Other who demands consistence.

SUMMARY
La perversión en el psicoanálisis freudiano-lacaniano enmarca un campo de múltiples articulaciones, siendo que cada una de ellas involucra un alto de grado de complejidad. Tanto S. Freud como J. Lacan encuentran en la perversión elementos que les permiten abordar el ámbito constitutivo del sujeto, desde lo perverso de la sexualidad, y el eje de lo que vendrá a ser una particular entidad clínica. El objetivo del presente escrito es ahondar en lo específico de la perversión en tanto entidad clínica, interrogando, a partir del recorte de un caso clínico, el punto límite de ésta con relación a la neurosis. Entendemos que, debido a condiciones estructurales, la perversión ejerce sobre la neurosis un particular efecto, siendo de importancia clínica definir en qué se acoplan y, especialmente, en qué son radicalmente distintas. Teniendo en cuenta el objetivo del presente escrito, analizaremos cuidadosamente la indicación lacaniana a partir de la cual el sujeto en la perversión “se hace instrumento del goce del Otro”. Tal análisis nos permitirá definir que el perverso en realidad no goza (al contrario de lo que se cree en la teoría neurótica de la perversión), más bien extrae goce para el Otro, un Otro feroz que le exige constancia.

Keywords: Perversión - Neurosis - Goce