Revista Universitaria de Psicoanálisis - Volumen XVI

Discrepancias en la torno a las nociones de metáfora y metonimia en los aportes de Jakobson y Lacan.
Discrepancies around the notions of metaphor and metonymy in the contributions of Jakobson and Lacan.

Autor/es: Vanina Muraro

RESUMEN

Palabras clave: This study will aim to point out the differences in the design of the “tropos” metaphor and metonymy in the developments of the linguist Roman Jakobson and elaborations of Jacques Lacan.
First, we will take different readings made by these authors of Freudian notions proposed in the Traumdeutung: condensation and displacement. Second, we will focus on the relationships established between rhetorical figures and the existence of an extra-linguistic reference. Finally, we will explore the consequences that Lacan extracts of arbitrariness of the sign stipulated by Saussure and the contributions that the psychoanalyst extracts of poetry.

SUMMARY
El presente trabajo tendrá como objetivo cernir las diferencias en la concepción de los tropos metáfora y metonimia en los desarrollos del lingüista Roman Jakobson y las elaboraciones de Jacques Lacan.
Tomaremos en primer término, las distintas lecturas que realizan estos autores de las nociones freudianas propuestas en la Traumdeutung: condensación y desplazamiento.
En segundo lugar, nos abocaremos a las relaciones que establecen entre las figuras retóricas y la existencia o no de una referencia extralingüística. Finalmente, nos detendremos en las consecuencias que extrae Lacan de la arbitrariedad del signo estipulada por Saussure así como de los aportes que el psicoanalista toma de la poesía con respecto a este debate.

Keywords: Jakobson - Lacan - Metáfora - Metonimia

Opción de descarga del trabajo completo en .pdf