Revista Universitaria de Psicoanálisis - Volumen XVI

Hordas, masas y asociaciones. La disposición originaria y la política en el pensamiento de Freud1
Hordes, masses and associations. The original disposal and the politicos in Freud’s thought.

Autor/es: Santiago Ortiz Molinuevo

RESUMEN

Palabras clave: This article proposes a characterization of Freud\'s political thought after analyzing his “social texts”. Two axis organize the inquiry: the first one is to locate how he places the tendencies that exists in a larval mode, producing discontents on the civilization. The second axis seeks to place how Freud understands what task would be necessary for culture facing these trends. It will be proposed that the emphasis of freudian thought on politics is on the need for permanence.

SUMMARY
Este artículo propone una caracterización del pensamiento político freudiano en base a un trabajo con sus “textos sociales”. Dos ejes organizan la indagación: el primero es ubicar cómo sitúa las tendencias que, existiendo de un modo larvario, producen el malestar en la cultura. El segundo eje busca situar qué tarea entiende Freud sería necesaria para la cultura ante dichas tendencias. Se propondrá que el énfasis del pensamiento freudiano sobre la política está puesto en la necesidad de permanencia.

Keywords: Tendencias destructivas - Repetición - Narcisismo - Política

Opción de descarga del trabajo completo en .pdf