Revista Universitaria de Psicoanálisis - Volumen II

Forclusion del sujeto en el discurso cientifico.

Autor: Gerardo Arenas

RESUMEN

Palabras clave: Foreclosure of subject in scientific discourse is demonstrated in the fields of contemporary physics, neuroscience and the science-teology interphase. The three revolutions in contemporary physics (relativity, quantum theory and chaos) are shown to entail a new look on the status of subject as well as on its place in the discourse of science.
Nowadays, scientists inquire themselves about the nature of language and the correlative condition of subject as an effect of language, but they also try to override their consequences by appealing to formalism as the only solution. The subject of science is defined by its own foreclosure, when the beances in scientific discourse are obturated with the
senseless cap of symbol. But if foreclosure of subject was tacit in modern physics, it is explicit and necessary in contemporary physics. As the dominant position in neuroscience is necessarily reductionist, it does also imply an additional kind of foreclosure of subject, since reduction of man to machine (even biological in nature) obliterates the
dimension of subject. Finally, the need to reduce the place of God to that of the logical gaps is apparent in the new interphase between science and teology, thus foreclosing subject from discourse as the "subjectivity" of God is eliminated.

SUMMARY

La forclusión del sujeto en el discurso científico es demostrada en los campos de la física contemporánea, la neurociencia y la interfase ciencia-teología. Se muestra que las tres revoluciones en la física contemporánea (relatividad, teoría cuántica y caos) entrañan una nueva perspectiva del estatuto del sujeto así como de su lugar en el discurso de la ciencia. Hoy los científicos se interrogan acerca de la naturaleza del lenguaje y la correlativa condición del sujeto como efecto del lenguaje, pero también buscan superar sus consecuencias apelando al formalismo como única solución. El sujeto de la ciencia se define por su propia forclusión, cuando las hiancias en el discurso científico son obturadas con el tapón sin sentido del símbolo. Pero si la forclusión del sujeto era tácita en la física moderna, ella es explícita y necesaria en la física contemporánea. Dado que la posición dominante en neurociencia es necesariamente reduccionista, eso implica también un modo adicional de forclusión del sujeto, pues la reducción del hombre a la máquina (incluso si ésta es de naturaleza biológica) oblitera la dimensión del sujeto. Finalmente, la necesidad de reducir el lugar de Dios al de los huecos lógicos es evidente en la nueva interfase entre ciencia y teología, forcluyendo así el sujeto del discurso en la medida en que la "subjetividad" de Dios es eliminada.

Keywords: Forclusión del sujeto, discurso científico, física, neurociencia, reduccionismo, teología.