Revista Universitaria de Psicoanálisis - Volumen IV









La enseñanza de la ética en la Universidad: Una perspectiva psicoanalítica
The teaching of ethics at the university: A psychonalitic perspective

Autor/es: María Elena Domínguez

RESUMEN


Palabras clave: In the paper we take some issues related with the psychologist’s formation in the ethic field. To do so, we will briefly locate within which theorical coordinates we think the ethic. Then, we will approach the place of the teaching in the universities ´scope, applying for this matter to the lacanian formalization of the four speeches. Next, we will cut away what is from the ethics transmitted as education in relation to the professional practice differentiating it to the merely instruction for the exercise of certain technics. Finally, we will conclude with a reference to the “know-how to do” of Augusto Rodin in relation with his sculpture style, that, what the teacher is able to transmit as teaching.

SUMMARY
En el trabajo tomamos algunas cuestiones relacionadas con la formación del psicólogo en el campo de la ética. Para ello ubicaremos brevemente dentro de qué coordenadas teóricas pensamos a la ética. Luego abordaremos el lugar de su enseñanza en el ámbito de la Universidad, acudiendo para ello a la formalización lacaniana de los cuatro discursos. Recortaremos, después, qué es lo que de la ética se transmite como enseñanza en relación con la práctica profesional diferenciándolo de la mera instrucción para el ejercicio de ciertas técnicas. Finalmente, concluiremos con una referencia al “saber-hacer” de Augusto Rodin en relación con su estilo en escultura, aquello que el maestro puede transmitir como enseñanza.

Keywords: Ética - Moral - Enseñanza - Instrucción - Transmisión - Profesor - Deseo del Enseñante - Discurso - Saber- Hacer.


Secretaría e Instituto de Investigaciones
Lavalle 2353
Tel/fax:4952 – 5481/ 4952 – 5490
Horario de atención: 10 a 17 hs
E-mail: instinve@psi.uba.ar