Revista Universitaria de Psicoanálisis - Volumen V

Psicoanálisis y Economía: sobre algunos aspectos de la función subjetiva del dinero
Psychoanalysis and Economy:On some aspects of the subjective function of money

Autor/es: Raúl Courel

RESUMEN

Palabras clave: It is emphasized that the function of money as measurement of the satisfaction that the goods would offer is amplified in the present global economy extending the lack of enjoyment. That is sustained in the concept that money is a symbol of an impossible enjoyment. Some subjective positions in relation to money are considered to point out sublimated aspects that become independent from it, and phantasmatic transactions of its scarcity as well. Subjective dimensions of possession of wealth and poverty are compared. It is pointed out that anguish is an aspect to be considered in the economic panic in generalized crisis situations. The subject of unconscious and the subject of economy are differentiated considering the ethical option between desire and submission to the goods. It is called attention to the importance of distinguishing between phallus and money considering the registries imaginary, symbolic and real.

SUMMARY
Se destaca que la función del dinero como medida de la satisfacción que ofrecen los bienes se amplifica en la economía global actual extendiendo la falta de goce. Se parte del concepto del dinero como símbolo de un goce imposible. Se consideran posiciones subjetivas con relación al dinero señalando goces sublimatorios que se independizan de él y tramitaciones fantasmáticas de su carencia. Se comparan dimensiones subjetivas de la posesión de riqueza y de la pobreza. Se puntualiza que la angustia es un aspecto a considerar en el pánico económico en situaciones de crisis generalizadas. Se distingue el sujeto del inconsciente del de la economía teniendo en cuenta la opción ética entre el deseo y el servicio de los bienes. Se destaca la importancia de distinguir entre falo y dinero considerando los registros imaginario, simbólico y real.

Keywords: Psicoanálisis y economía - Arte y dinero - Pánico económico - Sujeto económico - Falo y dinero