Revista Universitaria de Psicoanálisis - Volumen V

El sujeto de la ciencia y el inconsciente lacaniano
The science’s subject and the lacanian unconscious

Autor/es: Mariana Gómez

RESUMEN

Palabras clave: Jacques Lacan, very near to the Descartes’s text, formulates that the freudian unconscious’s subject is the science’s subject, that is the significant’s subject, recovered like subject who talks. Is a subject integrally vehicled for the significant. In that way, Lacan formulates something that could be paradoxical, that the freudian unconscious’s subject, that subject that apparently is very different of a cogito, is the science’s subject, the punctual and evanescent Descart’s subject, that is a subject without qualities, like the modern science requires. The objective of this work is delimit the Lacan’s subject concept and which is that subject that psychoanalysis subverts, meanwhile it founds freudian unconscious, for in this way , situate the author’s position about two models of science, galilean and aristotelian.

SUMMARY
Jacques Lacan, muy próximo al texto de Descartes formula que el sujeto del inconsciente freudiano es el sujeto de la ciencia, que no es sino, el sujeto del significante, recuperado como sujeto que habla. Es un sujeto íntegramente vehiculizado por el significante. De esta manera, Lacan formula, lo que puede resultar paradójico, que el sujeto del inconsciente freudiano, ese sujeto que aparentemente es muy diferente de un cogito, es el sujeto de la ciencia, el sujeto puntual y evanescente de Descartes, es decir, un sujeto sin cualidades, tal como lo requiere la ciencia moderna. El objetivo de este trabajo es delimitar la concepción de sujeto que hay en Lacan y cuál es este sujeto que subvierte el psicoanálisis, en tanto que funda el inconsciente freudiano para, de esta manera, intentar ubicar la posición del autor frente a los dos modelos de ciencia, galileano y aristotélico.

Keywords: Sujeto del inconsciente – Sujeto de la ciencia – Ciencia galileana – Ciencia aristotélica