Revista Universitaria de Psicoanálisis - Volumen V

The delusional metaphor of D. P. Schreber, to the letter

Autor/es: Santiago Mazzuca

RESUMEN

Palabras clave: This paper examines the singular delusion of D. P. Schreber’s, about the material of the case (autobiographically written) that both Freud and Lacan worked on to expose their main conception regarding psychosis. This work points directly to the study of delusional metaphor, which is the devise localized by Lacan as support of the stabilization of delusion and illness. Therefore, in first place, three logical times in delusion are distinguished. Then, the delusional metaphor is deeply explored, and, out of the key significants of the case, a possible version of the writing formula of Schreber’s metaphor (never explicit by Lacan) is presented. Finally, in a hard hypothetical way, there is an approach to conceive his operation onto subject’s lust economy.

SUMMARY
Este trabajo analiza el singular delirio de D. P. Schreber, sobre el material de cuyo caso (descrito autobiográficamente) tanto Freud como Lacan exponen lo central de su conceptualización de la psicosis. El trabajo apunta directamente al estudio de la metáfora delirante, que es el mecanismo que Lacan aísla como soporte de la estabilización del delirio y de la enfermedad. Para ello, en una primera sección, se distinguen tres tiempos lógicos en el delirio, el tercero de los cuales consiste en la estabilización metafórica. En la segunda sección se aborda de lleno la metáfora delirante, y se presenta una versión posible de la escritura de la fórmula de la metáfora de Schreber (que Lacan nunca explicitó) con los significantes centrales del caso. En la tercera sección, se propone a título mucho más hipotético un modo de concebir su operación sobre la economía de goce del sujeto.

Keywords: Psicosis – Delirio – Metáfora – Schreber - Metáfora delirante