Revista Universitaria de Psicoanálisis - Volumen V

El Edipo según Heinz Kohut. Sus incidencias en la teoría y en la cura analíticas
The Oedipus according to Heinz Kohut. Its incidences in the analytical theory and the cure

Autor/es: Ortiz Zavalla

RESUMEN

Palabras clave: The purpose of this paper is to analize the Oedipus complex according to Kohut´’s theory. This author’s work is compared to Freud’s ideas. Odysseus is compared to Oedipus. The difference between both heroes is considered not only in the theoretical field but also in the analytical experience. To explore the incidence of Kohut’s approach requires being familiar with tragedy.

SUMMARY
El trabajo tiene por objetivo analizar el Edipo en la obra de Heinz Kohut y sus diferencias con el Edipo freudiano. La elección de Odiseo en lugar de Edipo tiene consecuencias no sólo en el campo de la teoría sino también en el ámbito de la experiencia analítica. Al explorar dichas diferencias consideraremos el marco de la tragedia y sus personajes.

Keywords: Kohut - Edipo - Tragedia - Cura analítica