Revista Universitaria de Psicoanálisis - Volumen V

El problema de la autopunición. La culpabilidad, en la frontera diagnóstica de la psicosis paranoica, la melancolía y la neurosis obsesiva.
The problem of self- punishment. Guilt feelings on the diagnostic border of paranoid psychosis, melancholia and obsessive neurosis.

Autor/es: Laura Salinas

RESUMEN

Palabras clave: This paper aims to look through the question that came up to Lacan in his thesis about the study of Psychosis (1932) related to the concept of self-punishment. We seek to isolate the theoretical problem that later on would have made him to disallow that same concept in the Aimée case. That way, by means of reconstructing the solutions that could emerge from Lacan`s second and third teachings – regarding the problem that self-punishment arise as a concept related to the passage à l’ acte in psychosis, we try to recover the diagnostic tools that are appropriate to the concern caused by today’s practice. The guilt feelings phenomenon, that Lacan did not deal with when he introduced the concept of self-punishment in the Aimée case, has officiated as the pivot around wich we wonder about it’s impact on the establishment of a border between obsessive neurosis, paranoid psychosis and melancholia. We have seen our concern reflected on Colette Soler`s suggestion in Psychosis Studies (1991) about how “the question of guilt have been excluded as a peculiar consequence of the subject’s position”, of the new clinical criteria imposed by medication success in melancholy’s conceptualization and treatment. Criteria that trends to “eliminate the idea of a strictly subjective causality”

SUMMARY
El objetivo de este trabajo apunta a transitar el problema que se le plantea a Lacan en relación al concepto de autopunición, utilizado en su tesis de 1932 para el estudio de la psicosis. Buscamos aislar la dificultad teórica que le habría hecho desestimar más tarde dicho concepto para ese caso, el de Aimée. Así, mediante la reconstrucción de las soluciones que podrían desprenderse de la segunda y tercera enseñanza de Lacan -para la dificultad que presenta la autopunición como concepto del pasaje al acto en la psicosis-, intentamos recuperar herramientas diagnósticas acordes a las preocupaciones que nos plantea la clínica de hoy. El fenómeno de la culpabilidad, que no fue tratado por Lacan al introducir el concepto de autopunición para el caso Aimée, ha oficiado de pivote alrededor del cual nos preguntamos, sobre su incidencia en el establecimiento de la frontera entre neurosis obsesiva, psicosis paranoica y melancolía. Hemos visto reflejado nuestro interés, en la indicación que realiza Colette Soler, en Estudios sobre las psicosis (1991), acerca de cómo “la problemática de la culpa y de la culpabilidad” han sido excluidos como “consecuencia particular de la posición del sujeto”, de las nuevas pautas clínicas que los éxitos medicamentosos imponen en la concepción y tratamiento de la melancolía. Pautas que tienden a “eliminar la idea de una causalidad propiamente subjetiva”.

Keywords: Diagnóstico - Autopunición – Culpabilidad - Psicosis paranoica -Neurosis obsesiva - Melancolía