Revista Universitaria de Psicoanálisis - Volumen VI

Fundamento metapsicológico freudiano, del llamado “ataque de pánico”
The freudian metapsychological grounds for the so- called “panic attack”

Autor/es: Osvaldo Delgado

RESUMEN

Palabras clave: The approach to the freudian conceptualisation of the difference between signal anxiety and traumatic anxienty allows us to determine the coordinates of the clinical phenomenon called “Panic Attack”. The articulation of anxiety with the pulsional (driving) irruption expressed in “Beyond the pleasure principle” and developed in “Inhibitions, symptoms and anxiety”chapter VII, allows us to appreciate the conceptual value of “helplessness” which appears in “Project for a scientific psychology”. The concept of “helplessness” developed in Freud ´s works in 1920 is what provides the basis for the formulation of the “fall of the psychic episode” typical of the “Panic Attack”.

SUMMARY
El abordaje en la conceptualización freudiana, de la diferencia de angustia señal con la angustia traumática, permite precisar las coordenadas del fenómeno clínico denominado “ataque de pánico”. La articulación de la angustia con la irrupción pulsional formulada en “Más allá del principio del placer”, y desplegada en el capítulo VII de “Inhibición, síntoma y angustia”; permite reconocer el valor del concepto de “desamparo” del “Proyecto de una psicología”. Es el concepto de “desamparo”, leído desde la producción freudiana de 1920, lo que va a dar el estatuto de “caída de la escena psíquica” propio del “ataque de pánico”.

Keywords: Desamparo - Angustia traumática - “Realidad psíquica”