Revista Universitaria de Psicoanálisis - Volumen VI

De Cómo leer las escrituras
On how to read the writings

Autor/es: Gustavo Cantú

RESUMEN

Palabras clave: This article aims at conceptualizing reading comprehension disabilities in children. Focusing this problem, subjective involvement in reading is analyzed. It is proposed to distinguish two different forms of symptomatic reading: literal repetition of the writing considered as truth, and -on the other hand- textual deformation regarding subjective knowledge. It is postulated that both symptomatic forms may be considered as ways to reject castration.

SUMMARY
Este trabajo aborda la problemática de niños con dificultades de aprendizaje manifestadas en la comprensión de la lectura. A partir de este problema se analiza la implicación del sujeto en la lectura. Se postula la distinción de dos modos de lectura sintomáticos: la mera repetición del texto escrito en tanto verdad y la deformación del texto en función del saber del sujeto. Se sostiene que ambos pueden entenderse como formas de rechazar la castración.

Keywords: Lectura - Subjetividad - Castración