Revista Universitaria de Psicoanálisis - Volumen VI







Del realizador al espectador. Análisis de El arca rusa.
Communication between film-maker to spectator. The Russian ark analysis.

Autor/es: Stella Maris Molina

RESUMEN


Palabras clave: Artistic creation, psychoanalysis and communication are the keys to this analysis. This investigation of a documentary-fiction of mixed genre, tries to analyze the endless turn of culture: forward? or backward? Hypothesis: Art is a social strategy with communicative intention. Communication itself is a disruptive, discontinuous, performing act, is a dialogue between artist and public with helicoidal turns in both sides through a process of interpretation and realization. Object of analysis: a cinematographic work of art covering three aspects: production, language and narrative. Sequences: communication emerges from the esthetic capture and the visual script writer’s concept of the director, the Stranger and spectator. They have been traveling together throughout the ages and choose different paths at the end. One of them turns to his nostalgic past and the other (director) aims to the future to came. The social history is told in parallel time converging sometimes in complicity and dialogue, others in dissenting discussion, director, stranger and the public. Three glances. Conclusions: the visitor remains in the past with is view, the director surrounded by the sea of humanity where we will always navigate. A glance to the past isn’t always nostalgic, it serves us to built a new perspective in disrupting times.

SUMMARY
Línea de investigación articulando arte, psicoanálisis y comunicación, desde la creación artística y la recepción. Objetivo: Análisis de un documental-ficción, género mixto, aplicando categorías interdisciplinarias con efectos transdisciplinarios. Comunicación entre realizador y espectador. Interrogante: ¿Actualmente la humanidad se mueve helicoidalmente hacia atrás o adelante? Hipótesis: El arte es una estrategia social como acto de comunicación. La comunicación es acto performativo discontinuo. La comunicación dialéctica entre artista y espectador, con vueltas helicoidales en cada uno, atravesando un proceso de realización y de interpretación. Unidad de análisis: Una realización cinematográfica en tres aspectos: producción, narrativa y lenguaje. Etapas: captura estética y producción de sentido en el acto de comunicación. El concepto visual del director-guionista captura la mirada del espectador, en complicidad con el extranjero. Viajaron juntos, separándose al final, el nostálgico del pasado y el director dirigiéndose al futuro. Resultados: En tiempo paralelo se narra la historia social. Constitución de las miradas de director, extranjero, espectador. De la mirada a la pulsión invocante en diálogo con disenso. Conclusiones: El visitante queda en el pasado, el director rodeado por el mar de la humanidad donde navegamos siempre. Una mirada retrospectiva no es nostalgia. Sirve para construir una perspectiva futura en épocas convulsivas.

Keywords: Relato - Estética - Sentido - Historia.


Secretaría e Instituto de Investigaciones
Lavalle 2353
Tel/fax:4952 – 5481/ 4952 – 5490
Horario de atención: 10 a 17 hs
E-mail: instinve@psi.uba.ar