Revista Universitaria de Psicoanálisis - Volumen IX









El documental artístico: El misterio Picasso.
The artistic documentary: The mystery Picasso.

Autor/es: Stella Maris Molina

RESUMEN


Palabras clave: This artistic documentary, with historical value, is a staging of the painter in front of the canvas. Our objective is to articulate art, psychoanalysis and communication from the artist to the spectator. The preface proposes to follow how the light and the shadow invade the canvas in the daily dram of the artist, but in front of the public. Canvas and lines in black and then in colours follow one another, when the screen expands to cinemascope and the flamenco music goes with the draws of bull, bullfighting and spectators. Pablo Picasso is the protagonist who stamps his style and the moment of his evolution: the synthetic cubism. André Bazin discovers a new way of shooting artistic films, connecting director Henri-Georges Clouzot with predecessors, contemporaries and cartoons. To film in black and white all that was not the painting, gives to the picture its privilege. The creation put at stake the sublimation and the value of social circulation. If the picture is not representation, in its composition there is a libidinal relation with the object ‘a’ that calms the desire of subject. Clouzot transmits about the mystery of the know-how of the artist. His own “how” displays a type.

SUMMARY
Este documental artístico con valor histórico es una puesta en escena del pintor frente a la tela. Nuestro objetivo es articular arte, psicoanálisis y comunicación del artista al espectador. Un prólogo propone seguir cómo la luz y la sombra invaden la tela en el drama cotidiano del artista, pero delante del público. Se suceden telas y líneas en negro y luego en colores, cuando la pantalla se amplía a cinemascope y la música flamenca acompaña los trazos de toro, torero y espectadores. Pablo Picasso es el protagonista que imprime su estilo y el momento de su evolución: el cubismo sintético. André Bazin pone al descubierto una nueva manera de rodar películas artísticas, emparentando al director Henri-Georges Clouzot con antecesores, contemporáneos y el dibujo animado. Filmar en blanco y negro todo lo que no era el cuadro, otorga a la pintura su privilegio. En la creación está en juego la sublimación y el valor de circulación en lo social. Si el cuadro no es representación, en su composición por estructura hay una relación libidinal con el objeto a mirada que se sosiega en el sujeto deseante. Clouzot comunica sobre el misterio del saber hacer del artista. Su propio hacer despliega un género.


Keywords: Psicoanálisis - Creación artística - Comunicación


Secretaría e Instituto de Investigaciones
Lavalle 2353
Tel/fax:4952 – 5481/ 4952 – 5490
Horario de atención: 10 a 17 hs
E-mail: instinve@psi.uba.ar