Anuario X





Equidad de Género en la Calidad de Atención de Pacientes cardiovasculares
Autor/res: Debora Tajer, Ana María Fernández, Josefa Cernadas, María Isabel Barrera, Graciela Reid, Alejandra Lo Russo, Mariana Gaba, Nicolas Idigoras, Victoria Soler

E-Mail: dtajer@psi.uba.ar

RESUMEN
Esta investigación intenta identificar si existe un sesgo en la toma de decisiones diagnosticas y terapéuticas de los/as médicos/as especialistas en enfermedades cardiovasculares relativas a la condición de genero de los/as pacientes que pudieran afectar la equidad de la calidad de la atención. Con dicho motivo se realizara un análisis de los componentes médico/a-paciente en la toma de decisiones diagnosticas y terapéuticas, para lo cual se indagaran tres dimensiones: a-la correspondiente al bagaje teórico- conceptual legitimado en la actualidad para el tratamiento de estos/as pacientes b-las representaciones personales de los/as profesionales acerca de la problemática c-aspectos relativos a la demanda de los pacientes que pudieran incluir una diferencial por género que tendrían implicancias en la toma de decisiones y en la conducta médica.

Palabras clave: Health quality-equity-gender-cardiovascular disease-mental health

ABSTRACT
Gender equity in cardiovascular desease health care quality

This research tries to identify a gender bias in making diagnosis and therapeutic decisions in cardiovascular diseases specialists that could negative affect equity in health care quality. Attending to this reason, it will carried out an analysis of the doctor-patient components in the making of diagnostically and therapeutic decisions in three dimensions: a) Those corresponding to nowadays-medical conceptual framework related to cardiovascular patients b) Doctors particular conceptions about the phenomenon. c) Aspects related to the demand side of patients, which could include gender differences with consequences in the decision making and in medical behaviour. We believe that an analysis of these components from a perspective of mental health and gender can contribute to the achievement of the health care equity of those patients, through the use of this information in the elaboration of an educational model for services training that could allow reflection of the medical personnel about this aspect of their daily practice

Keywords: Health quality-equity-gender-cardiovascular disease-mental health



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