Anuario XI





EL DOCENTE COMO SUJETO DE APRENDIZAJE. REFLEXIONES A PARTIR DE TALLERES CON DOCENTES

Autor/res: Nora Elichiry, Ma. Cristina Chardón, Valeria Pegoraro, Marcela Botinelli, Marcela Pérez
E-Mail: nelichiry@psi.uba.ar

RESUMEN
El artículo describen talleres con maestros del primer ciclo de la enseñanza básica enmarcado en la investigación Ubacyt “Evaluación: esquemas interpretativos y aprendizajes docentes”. Sus objetivos son: identificar necesidades de aprendizaje de los docentes respecto a evaluación de procesos; documentar experiencias consideradas exitosas y elaborar un perfil “en positivo” de prácticas docentes evaluativas en primer ciclo. Se considera al docente sujeto de aprendizaje y se plantean interrogantes como: ¿aprenden los que enseñan? ¿cómo? ¿qué explicitan como necesidad de aprendizaje? ¿cuáles son las prioritarias? El análisis organiza las producciones docentes en función de ejes dicotómicos donde la evaluación es considerada: instrumento que atemoriza/ posibilita el aprendizaje; elemento interno/ externo; dispositivo que documenta aprendizajes de contenidos enseñados/ avances procesuales en el conocimiento. Se describen, como aspectos de la formación destacados por los docentes, las posibilidades de intercambio e interacción con pares.

Palabras clave: Evaluation, Teachers’ learning, Professional formation, Evaluative practice, Learning needs.

ABSTRACT
THE TEACHER AS LEARNING SUBJECT. SOME REFLECTIONS TRIGGERED BY WORKSHOPS WITH TEACHERS.

This paper describes the way workshops with teachers of the first level of Basic Education were designed and put into practice, framed by the Ubacyt research project “Evaluation: teachers’ interpretative schemas and learning.” It’s main objectives are: To identify teachers’ learning needs related to process evaluation; to document experiences considered “successful”, thus elaborating a positive profile of teachers’ evaluative practice in the first level of school. Teachers are considered learning subjects and some questions are formulated: Do those who teach learn? How do they learn? Which do they reckon are their learning needs? Which are their priority needs? Considering the preliminary results of the investigation, an analysis is outlined taking three dichotomic main points that appear in the teachers’ production: evaluation as a dispositive that scares away / allows students’ learning; evaluation as an internal / external element; evaluation as an instrument that allows to see the students’ learning of the contents that were taught / the students’ progress in the knowledge construction process. Some aspects of the teachers’ formation process, such as courses, experiences, and pairs, are also analyzed.

Keywords: Evaluation, Teachers’ learning, Professional formation, Evaluative practice, Learning needs.



Instituto de Investigaciones
Lavalle 2353
Tel/fax:4952 – 5481/ 4952 – 5490
Horario de atención: 10 a 17 hs
E-mail: instinve@psi.uba.ar - anuario@psi.uba.ar
Facultad de Psicología
Universidad de Buenos Aires