Anuario XI





TRANSMISIONES PARENTALES Y PROYECTO IDENTIFICATORIO. EN LA CLÍNICA DE LAS DIFICULTADES EN EL APRENDIZAJE

Autor/res: Luisa Wettengel, Erica Hamuy, Andrea Lucero
E-Mail: luisawet@psi.uba.ar

RESUMEN
La clínica de los problemas en el aprendizaje no ha recibido aportes teóricos de estudios sistemáticos sobre las características de los padres de educandos en tratamiento psicopedagógico, muchos de ellos en situaciones de riesgo social. Atendiendo a esta problemática clínica, este trabajo intenta mostrar el papel que las transmisiones parentales juegan para hacer subjetivamente asimilables , integrables y simbolizables las marcas ofertadas al niño , a fin de preservar sus sostenes identificatorios y abrir un proyecto de futuro deseable y posible. Tales transmisiones mediatizan para la descendencia un patrimonio de legados simbólicos y afectivos que forman parte de la realidad psíquica de cada uno de los padres. Representan objetos de elección conciente o inconsciente, con los que ejercen una influencia sobre los hijos, particularmente sobre la organización de su vida psíquica. Toda restricción o carencia de las mismas ocasionará inhibiciones en el potencial simbólico del niño que es condición necesaria para el acceso al aprendizaje escolar , entendido desde su perspectiva subjetiva.

Palabras clave: learning disorders – parental transmitions – symbolic underpinning – representational substitutions – symbolic processing

ABSTRACT
PARENTAL TRANSMITIONS AND IDENTITY PROYECT IN CLINICAL THEORY OF LEARNING DISORDERS

Conceptual contributions about the parental functions regarded from intersubjective intercourse with their descendants have not yet been systematicly included to clinical theory of learning disorders. The child’s possibility to make its way to social life , to continue its subjective processes in times of schooling , to give a high affective value to its thinking activity and open up to a gradual psychic autonomy depends mostly on facts related to psychological conditionings which can be situated in a period , previous to the beginning of school attendance . Therefore , the entry of a child to the social world needs to be well enough supported on primary psychic inscriptions , partly based on parental identifications. This proyect intends to continue with studies on the psychologic effects of parental transmitions upon their children , focusing on offerings of their conscious or inconscious symbolic legacies that may promote or inhibite the processes leading to construct the child’s positioning in social world. Scarce or restrictive transmitions inhibite the child’s symbolic potencial causing failures in its thinking activity The development of this potencial is understood as a necessary condition to accede to learning and avoid social risk of failing school education.

Keywords: learning disorders – parental transmitions – symbolic underpinning – representational substitutions – symbolic processing



Instituto de Investigaciones
Lavalle 2353
Tel/fax:4952 – 5481/ 4952 – 5490
Horario de atención: 10 a 17 hs
E-mail: instinve@psi.uba.ar - anuario@psi.uba.ar
Facultad de Psicología
Universidad de Buenos Aires