Recorrido conceptual y perspectivas de desarrollo.
Dynamic assessment and learning potential:
Conceptual overview and development perspectives.
Musci, María Cecilia1,
Brenlla, María Elena2
1 Universidad Nacional del Comahue. Facultad de Ciencias de
2 Universidad Católica Argentina (UCA). Facultad de Psicología y Psicopedagogía. Doctora en Psicología, Profesora de Técnicas de Evaluación Psicológica. Investigadora del Centro de Investigaciones en Psicología y Psicopedagogía (CIPP) de la misma universidad.
Resumen:
El presente trabajo se desprende del Proyecto de Tesis Doctoral: "Posibilidades y límites en el aprendizaje: el WISC-IV desde la evaluación dinámica", que se encuadra en la perspectiva de
Palabras Clave: Evaluación intelectual - Evaluación dinámica - Potencial de aprendizaje - Problemas en el aprendizaje.
Abstract:
This work stems from the doctoral thesis project "Possibilities and limits on learning: the WISC-IV in the dynamic assessment perspective". It adopts the framework of Dynamic Assessment of intellectual ability to recognize the potential of subjects with learning difficulties and the most appropriate interventions to maximize that potential. This article sets out to review the theoretical bases and the main models of Dynamic Assessment. Studies in this field are categorized in terms of methodological aspects. Finally, the advantages of this approach and the criticism it has received are reviewed, acknowledging the fact that it has gained growing prestige over the last few decades, and a large number of studies have proved its validity and usefulness, in particular to approach learning difficulties.
Keywords: Intellectual assessment - Dynamic evaluation - Learning potential - Learning difficulties
Opción de descarga del trabajo completo en .pdf
Secretaría e Instituto de Investigaciones
Lavalle 2353
Tel/fax:4952 – 5481/ 4952 – 5490
Horario de atención: 10 a 17 hs
E-mail: instinve@psi.uba.ar
Lavalle 2353
Tel/fax:4952 – 5481/ 4952 – 5490
Horario de atención: 10 a 17 hs
E-mail: instinve@psi.uba.ar