Revista Universitaria de Psicoanálisis - Volumen VII









¿Qué ciencia, el psicoanálisis?
Psychoanalysis: What science?

Autor/es: Daniel Rubinsztejn

RESUMEN


Palabras clave: In the “kitchen” of sciences behind results we find dreams, mistakes and accidents. These are the raw material psychoanalysts have to deal with. Psychoanalysis is a discipline which has proven that certain fields are not the object of science even if they may be taken as objects of argumentation. Making predictions in psychoanalysis is limited by our ethical stance. There are no predictions nor prevention. Psychoanalysis is rooted in a retelling (myth, fiction) of a time period that is brought up to date in transference in each session. The practice of psychoanalysis requires oblivion. When the psychoanalyst makes an interpretation he or she does not attempt to explain the past nor put forward a hypothesis to be supported in the future. The use of mathems in Lacan’s teaching has not provided a solution to the relation beteen science and psychoanalysis but it has simply identified both a difficulty and a paradox. The mathem can only be taught through words i.e. in a rhetoric way. Its mere mathematical formulation does not convey meaning.

SUMMARY
En la “cocina” de las ciencias, encontramos ocultos tras los resultados: sueños, equivocaciones, accidentes. Son la materia prima, el asunto de los psicoanalistas. El psicoanálisis es la disciplina que comprueba aquello, que ya era preocupación de Goethe, de que hay territorios que no son objetos de ciencia, aunque tengan que ser objeto de argumentaciones. En psicoanálisis la posibilidad de predicción está acotada fundamentalmente por una posición ética. Ni predicción, ni prevención. Sólo el relato (mito, ficción) de un tiempo que se actualiza en la transferencia, en cada sesión. La práctica del psicoanálisis requiere del olvido. Cuando el analista interpreta no explica el pasado, ni formula hipótesis a demostrar en el futuro. La introducción de matemas en la enseñanza de Lacan más que solucionar la relación con las ciencias o transmitir de modo integral, sólo ha nombrado una dificultad, una paradoja, no una solución. El matema sólo se puede enseñar con palabras, es decir, vía retórica; su sola escritura no transmite nada.

Keywords: Ciencia - Entre - Práctica - Paradoja


Secretaría e Instituto de Investigaciones
Lavalle 2353
Tel/fax:4952 – 5481/ 4952 – 5490
Horario de atención: 10 a 17 hs
E-mail: instinve@psi.uba.ar