Revista Universitaria de Psicoanálisis - Volumen XI

El concepto de falo en la obra de Lacan desde el Seminario 3 al 5.
The concept of phallus in Lacan’s work, from Seminar 3 to 5.

Autor/es: Miriam Bruk, Karina Cuomo y Hernán Pasicel

Palabras clave:

Lacan takes the concept of phallus developed by Freud and does a new lecture from the discussions with post-Freudians. This new lecturing takes place within the major part of his work.
The aim of this work is to localize the transformations undertaken by the phallus concept within seminars 3 to 5. We will distinguish specially the phallus’ theorization as an imaginary object of castration and as a symbolic object of the privation of the notion of phallic meaning and phallic signifier.

SUMMARY

Lacan toma el concepto de falo desarrollado por Freud y lo relee a la luz de las discusiones con los post-freudianos. Este trabajo de relectura se desarrolla en gran parte de su obra.
El objetivo de nuestro trabajo es localizar en ese recorrido las transformaciones de dicho concepto entre los Seminarios 3 y 5. Distinguiremos especialmente la teorización del falo como objeto imaginario de la castración y objeto simbólico de la Privación de la noción de significación fálica y significante fálico.

Keywords: Falo - Privación - Castración - Significación fálica - Significante fálico