Revista Universitaria de Psicoanálisis - Volumen XII

Sexualidad infantil, narcisismo y complejo de Edipo en la constitución psíquica y en la cultura actual.
Infantile sexuality, narcissism and Oedipus complex in psychic structure and in today’s culture.

Autor/es: Clara Raznoszczyk de Schejtman

RESUMEN

Palabras clave: The theoretical proposal of this paper is centered on two axes: Infantile sexuality-narcissism, and Oedipus complex-castration and there influence in today’s psychoanalytical clinical approach.
Freudian’s discovery of the two phases of human sexuality enables a distinction between two sexual positions: one primary, infantile, perverse, polimorphical, organized around autoerotism and narcissism and linked to the parents in a non symmetrical way and another position, adult, mainly genital, post oedipical, organized around drives subordination and the election of a symmetrical generational object. This presentation deals with punctuations of Freudian methapsychological texts related to the first moments of psychic structure. Oedipus Complex is presented through the perspective of the creation of myths as an internal need of the theory of a common logical perspective and through sexual positions in boys and girls in the Freudian approach.
A Lacanian perspective about the three times of the Oedipus complex is presented and critical links with this approach and the Freudian one is presented, as well as a critical revision on femininity and masculinity in today’s culture is outlined.

SUMMARY
Se realizará un recorrido teórico acerca de los ejes sexualidad infantil-narcisismo y complejo de Edipo-castración y su contextualización en la cultura de nuestra época. El descubrimiento freudiano de la acometida en dos tiempos de la sexualidad humana permitió distinguir dos modalidades: una originaria, infantil, perverso polimorfa, organizada alrededor del autoerotismo y el narcisismo y ligada a los progenitores asimétricamente y otra adulta a predominio genital, atravesada por el Complejo de Edipo, organizada alrededor de la subordinación de las pulsiones y de la elección de un objeto generacional simétrico.
El texto trabaja sobre puntuaciones de los textos de la metapsicología freudiana en relación a los primeros tiempos de estructuración psíquica. Se trabaja el complejo de Edipo desde la perspectiva de los mitos como una necesidad interna de la teoría de una lógica común, y desde el aporte freudiano como constitutivo de la posición sexuada para la niña y el varón. Se toma la relectura de Lacan sobre los tres tiempos del Edipo y se presentan articulaciones entre la propuesta freudiana y lacaniana y una revisión crítica de la constitución de la feminidad y la masculinidad a la luz de la cultura actual.

Keywords: Sexualidad infantil - Narcisismo - Complejo de Edipo - Feminidad -Masculinidad