Revista Universitaria de Psicoanálisis - Volumen XII

Lacan entre Sócrates y Alcibíades.
Lacan between Socrates and Alcibiades.

Autor/es: Maximiliano Cosentino

RESUMEN

Palabras clave: In the present work, it will be try to reconstruct Socrates and Alcibiades history of seduction in order to explain Plato´s erotic theory and its influence in Lacan´s thinking at the VIII Seminar. In order to understand Socrates´ erotic, it will be necessary to give an account, as a background, of the Socratic mission as it appears in Apology. At the same time, it will be show how Socrates-lover operates in Alcibiades I to generate a lack in Alcibiades. Also, it will be show some elements in the Symposium that will give us an understanding of Socrates as a subject of desire. Finally, it will be consider the way that Plato´s erotic theory is functional to Lacan´s description of the transference.

SUMMARY
En el presente trabajo, se intentará reconstruir la historia de seducción entre Sócrates y Alcibíades para dar cuenta de la teoría erótica de Platón y su influencia en el pensamiento de Lacan a la altura de El Seminario 8. Para comprender la erótica de Sócrates, será necesario reconstruir como telón de fondo la misión de Sócrates tal como se presenta en la Apología. Asimismo, se intentará mostrar cómo opera Sócrates-amante en el diálogo Alcibiades I para generar una falta en Alcibíades. También, se señalará elementos en el Banquete que nos permitirían entender a Sócrates como sujeto de deseo. Finalmente, se considerará el modo en que la teoría erótica de Platón es funcional a los fines de Lacan para describir la transferencia.

Keywords: Sócrates - Alcibíades - Lacan - transferencia - sujeto de deseo - misión socrática