Revista Universitaria de Psicoanálisis - Volumen XII

Construcción de la noción lacaniana de “letosa” y su relevancia clínica.
Construction of the lacanian notion of \"letosa\" and its clinical relevancy.

Autor/es: Martín Alomo

RESUMEN

Palabras clave: We propose to establish the theoretical trajectory that allows us to reconstruct the notion of \"letosa\" that Jacques Lacan proposed in the seminar L’envers de la psychanalyse. For it, we will begin by setting the conditions of cartesian cogito subject, and the particular way in which it is interwoven with the emergence of the technological capitalism. To realize it, we will resource to elaborations of Martin Heidegger. In addition, we will place some passages of Das Kapital, by Karl Marx, to place there the concept of plusvalue, from which Lacan was base on his notion of plus de jouir, to construct the letosas. Finally, we will analyze the position of the letosa relative to the position of the analyst. This work will allow us to set the clinical relevancy of the problem, related to the situation of the analyst in the capitalist world.

SUMMARY
Nos proponemos establecer el recorrido teórico que nos permita reconstruir la noción de “letosa”, formulada por Jacques Lacan en el seminario El reverso del psicoanálisis. Para ello, comenzaremos por situar las condiciones del sujeto que se desprende del cogito cartesiano, y el particular modo en que se imbrica con el surgimiento del capitalismo tecnológico; para ello, recurriremos a elaboraciones de Martin Heidegger. Por otra parte, situaremos algunos pasajes de El capital, de Karl Marx, para situar allí el concepto de plusvalía, a partir del cual Lacan construirá su noción de plus de goce, recorrido necesario para llegar a las letosas. Por último, analizaremos la posición de la letosa en relación a la posición del analista. Este recorrido nos permitirá situar la relevancia clínica del problema, en relación a la situación del analista en el mundo capitalista.

Keywords: Civilización - Capitalismo - Lacan - Plus de goce - Letosa