Revista Universitaria de Psicoanálisis - Volumen XIV

Hacia la apertura de un debate sobre el uso del inconsciente como instrumento para la interpretación.
Towards the the opening of a debate on the use of the unconscious as a tool for interpretation.

Autor/es: Por Mariano López

RESUMEN

Palabras clave: This article addresses the issue of the interpretation of Lacanian psychoanalysis orientation, specifically looking to open or reopen an issue that is rarely discussed these days: the use of the unconscious as a tool for interpretation. To clarify this is proposed, based on the developments of Lacan, Freud establishes the relationship between the release of the analyst to use his unconscious interpretation and conclusion of his own analysis. The idea behind this work is an expression of Lacan delivered at a conference in 1978 entitled dream where Aristotle says: \"The psychoanalyst has behind him his own unconscious which promptly uses to give an interpretation\".

SUMMARY
El presente artículo aborda el tema de la interpretación en el psicoanálisis de orientación Lacaniana, más específicamente busca abrir o reabrir un tema del que poco se habla en estos días: el uso del inconsciente como instrumento para la interpretación. Para esto se propone precisar, a partir de los desarrollos de Lacan, la relación que Freud establece entre la autorización del analista para el uso de su inconsciente para la interpretación y la conclusión de su propio análisis. La idea que inspira este trabajo es una expresión de Lacan pronunciada en una conferencia del año 1978 titulada el sueño de Aristóteles donde dice: “El psicoanalista tiene detrás de si a su propio inconsciente del cual oportunamente se vale para dar una interpretación”.

Keywords: Interpretación - Final - Inconsciente - Sujeto