Revista Universitaria de Psicoanálisis - Volumen XIV

Prolegómenos para una clínica de la vida amorosa.
An introduction to a clinical practice of love life.

Autor/es: Por Luciano Lutereau

RESUMEN

Palabras clave: In the first part of the text specific references from freudian texts are analyzed regarding the psychology of love, in order to delimit the appropriateness of psychoanalysis in the clinical study of love life. In the second part, the lacanian conception of desire and jouissance in Lacan\'s Seminar 10 will be considered. In the third part, the conclusions will be revealed and some perspectives will be proposed for future researches.

SUMMARY
En el primer apartado se analizan referencias específicas en los textos freudianos sobre la psicología del amor, para delimitar la pertinencia psicoanalítica del estudio clínico de la vida amorosa; en el segundo, se considera la concepción lacaniana del deseo y el goce en El Seminario 10 de Lacan. En el tercer apartado, dedicado a las conclusiones, se proponen algunas perspectivas para futuras investigaciones.

Keywords: Lacan - El Seminario 10 - Vida amorosa.