Hacia un Modelo Contextual Explicativo de los Riesgos Psicosociales y el Acoso Laboral: Transformaciones de la Cultura Organizacional y del Contrato Psicológico en Contextos de Reforma.
Director/a: Ferrari, Liliana Edith
e-mail: ferrarililiana@hotmail.com
Codirectora: Filippi, Graciela Leticia
e-mail: gfilippi@psi.uba.ar
Unidad Ejecutora: Facultad de Psicología
Área temática: Psicología
Disciplina: Ciencias Sociales
Rama:
Resumen:
La violencia y el acoso en el ámbito de trabajo son emergentes de condiciones
de riesgo laboral que forman parte delambiente facilitador de su emergencia.
La necesidad de modelos comprensivo-explicativos implica por una parte darcuenta
de las asunciones básicas que admiten el aumento del riesgo psicosocial
y nos conducen a estudiar la culturade una organización y sus procesos
de justicia. Por otra parte, el contexto socioeconómico puede impulsar
cambiosregulatorios que afectarán los sistemas y condiciones de contratación
y también las expectativas y promesas en tornoal trabajo que la psicología
ha denominado: contrato psicológico. Continuando con la orientación
a producir desarrollosteóricos ampliados sobre los procesos actuales,
esta investigación se propone explorar las relaciones entre los cambiosregulatorios
del contexto, su impacto en la cultura organizacional y en los factores psicosociales
del trabajo vinculando los mismos a transformaciones en los contratos psicológicos
así como al aumento de situaciones de violencia yacoso laboral.Se contempla
también el impacto sobre la salud e integridad psicofísica en
grupos y trabajadores,los comportamientos defensivos, las formas de afrontamiento,
las transformaciones del autoconcepto y lasintomatología derivada.Se
trata de una investigación a través de mezcla de métodos,
que incluye la participación delos trabajadores en las distintas etapas.
A partir de esta colaboración se proponen estrategias de intervención
quearticulen prácticas preventivas y resolutivas orientadas al incremento
de la salud de colectivos e individuos en ámbitosde trabajo.
Palabras clave: 1) VIOLENCIA Y ACOSO LABORAL 2) FACTORES DE RIESGO PSICOSOCIAL
3) CONTRATOPSICOLÓGICO
Resumen en inglés:
TOWARDS A CONTEXTUAL EXPLANATORY MODEL OF PSYCHOSOCIAL RISKS AND MOBBING: TRANSFORMATIONSIN ORGANIZATIONAL CULTURE AND PSYCHOLOGICAL CONTRACT IN CONTEXTS OF REFORM
violence and mobbing in the workplace emerge from occupational risk conditions
that are part of the environment thatfacilitates their emergence. the need for
comprehensive-explanatory models implies, on one hand, to account for thebasic
assumptions that support the increase of psychosocial risks and lead us to study
the culture of an organizationand its justice processes. on the other hand,
the socioeconomic context can promote regulatory changes that willaffect the
contracting systems and conditions and also the expectations and promises about
the work that psychologyhas called: psychological contract. continuing with
the orientation to produce extended theoretical developments onthe current processes,
this research intends to explore the relations between the regulatory changes
of the context,their impact on the organizational culture and on the psychosocial
work factors, linking them to transformations inthe psychological contracts
as well as to the increase of situations of violence and mobbing. it also contemplates
theimpact on health and psychophysical integrity in groups and workers, the
defensive behaviors, the forms of coping, thetransformations of self concept
and the derived symptomatology. it is a research through mixture of methods,
whichincludes the participation of the workers in the different stages. based
on this collaboration, intervention strategiesthat articulate preventive and
resolutive practices aimed at increasing the health of groups and individuals
in workenvironments are proposed.
Palabras clave (inglés): 1) WORKPLACE VIOLENCE AND MOBBING 2) PSYCHOSOCIAL
RISK FACTORS 3) PSYCHOLOGICAL CONTRACT
Text comprehension is a complex cognitive process, and involves the construction
of a coherent mental representation of the text. A crucial component of this
process is the ability to generate inferences. The aim of this project is to
study the cognitive processes, such as working memory, previous knowledge and
sustained attention, involved in the generation of inferences in 3- to 6-years
old children. A hundred and twenty 3- to 6-years old children will participate
on the study. Two stories will be read to each child and a questionnaire of
inferences will be presented after the text. Also, the Digit span task of the
Kaufman Assessment Battery for children along with Animal House and Vocabulary
of the Wechsler Preschool and Primary Scale or Intelligence will be administered
to asses working memory, previous knowledge and sustained attention, respectively.
Increasing inference generation along with the age are expected to be found,
as well as predictive effects of working memory, previous knowledge and sustained
attention capacity on inference generation.
Palabras clave (inglés): 1) Comprehension 2) Inferences 3) Children