Anuario XIII

 

Investigación y Práctica Clínica en una Cátedra Universitaria

Autor/es: Slapak, Sara; Cervone, Nélida; Luzzi, Ana María; Aguiriano, Vanina; Bardi, Daniela; Belmes, Débora; Canale, Valeria; Freidin, Fabiana; Frylinsztein, Cecilia; Gaitan, Laura; Grigoravicius, Marcelo; Nimcowicz, Diana; Padawer, María; Ramos, Laura; Wainszelbaum, Dina



RESUMEN


Se presentan resultados preliminares de un estudio exploratorio acerca de los efectos de la práctica investigativa sobre la práctica clínica; ambas actividades son realizadas por integrantes de una cátedra universitaria cuyo objetivo docente es la enseñanza de una teoría psicoanalítica. Los profesionales psicólogos se desempeñan como docentes de grado y de postgrado, como psicoterapeutas de niños en una unidad asistencial y participan asimismo de una investigación empírica sobre cambio psíquico en niños y cambios en la contención emocional de sus adultos responsables, sobre la base de material clínico recogido en la unidad asistencial. Es un equipo heterogéneo respecto de la experiencia docente, asistencial e investigativa, que incluye estudiantes avanzados y graduados recientes de la carrera de Psicología y profesionales de larga y reconocida trayectoria. Se analizan las respuestas a una pregunta abierta formulada a cada docente-psicoterapeuta-investigador a fin de recabar su percepción respecto de los efectos de su actividad investigativa en su práctica asistencial. en la práctica clínica los docentes-psicoterapeutas-investigadores registran cambios en la percepción y en la organización del material clínico y mayor precisión en sus intervenciones.


Palabras clave: : empirical research in psychotherapy – clinical practice – university chair – psychoanalysis



ABSTRACT


Research and Clinical Practice in an University Chair


In this paper we present preliminary results obtained in an exploratory study about research practice effects on clinical practice; both activities are carried out by members of an university chair whose educational objective is tutoring of a psychoanalytic theory. The professional psychologists perform their activities as degree or posdegree teachers, as children psychotherapists in an welfare unit and also participate in an empirical investigation about psychic change in children and changes in the emotional support of their adults in charge, based on the clinical material gathered in the welfare unit. This is an heterogeneous working team regarding the teaching, assisting and research experience that includes both advanced students and recently graduated members of psychology and also professionals of long and recognized trajectory.

We analyze the answers given to an open question asked to each teacher- psychotherapist-researcher with the aim of understanding their perception in respect to the effects of their research activity in their assisting practice. in the clinical practice, the teachers-psychotherapists-researchers observe changes in the perception and in the organization of the clinical material and greater accuracy on their interventions.


Keywords: : empirical research in psychotherapy – clinical practice – university chair – psychoanalysis