Anuario XIII

 

Tratamiento Psicopedagógico Grupal: Distintas Instancias de un Encuentro

Autor/es: Rego, María Victoria



RESUMEN


El propósito de este trabajo es presentar el encuadre clínico con el que se trabaja en el Programa de Asistencia a niños con problemas de aprendizaje a cargo de la Cátedra de Psicopedagogía Clínica de la Facultad de Psicología de la Universidad de Buenos Aires. Con este fin se discriminan tres tiempos sucesivos en el análisis de una sesión grupal. Se esclarecen las particularidades y especificidades de distintos momentos dentro de una sesión de tratamiento. Cada una de estas distintas instancias determina un modo específico de intervención en el despliegue de la complejización psíquica.


Palabras clave: Learning disorders – group treatment– setting – psychical complexity



ABSTRACT


Psychopedagogical Group Treatment: Different Stages of a Meeting


The purpose of this work is to introduce the clinical setting of the Assistance Program for children who suffer from learning disorders. Said Program belongs to the Psychopedagogical Clinic Department of Psychology School of the University of Buenos Aires. To such effect, three different and consecutive moments are described in the analysis of a group session. Specific characteristics and peculiarities of the different stages of a treatment session are explained. Each one of these different stages determines a specific way to operate on the psychical complexity development.


Keywords: Learning disorders – group treatment– setting – psychical complexity