Anuario XVII

 

Autoconcepto y percepción de pautas de crianza en niños escolares. Aproximaciones teóricas.

Autor/es: Clerici, Gonzalo; García, María Julia



RESUMEN


En este trabajo se presentan aspectos referidos al marco teórico del proyecto de investigación “Autoconcepto y percepción de pautas parentales de crianza por parte de los niños”, enmarcado en el proyecto UBACyT P003 “Las prácticas parentales de crianza desde la perspectiva de los niños”, dirigido por la profesora consulta María Julia García.

El objetivo central de esta investigación es explorar las relaciones entre los modos en que los niños se perciben y autovaloran, y la percepción que poseen de las pautas de crianza de sus padres o cuidadores. Como instrumentos de indagación se emplearán: 1) la versión española del PEPPE (“Practiques Éducatives Parentales Perçues par I’Enfant”) de Fortín, Cyr y Chénier (1997), adaptación a su vez del cuestionario PPI (“Parental Perception Inventory”) de Hazzard, Christensen y Margolin (1983), a fin de indagar la percepción de los niños acerca de las pautas de crianza de sus padres; 2) la escala “Piers-Harris Children’s Self Concept Scale” de Piers (1984), adaptada y validada al castellano por Gorostegui (1992) en Chile, con el objetivo de abordar el autoconcepto.


Palabras clave: Self concept - Children - Rearing practices



ABSTRACT


Self concept and rearing practices perceived by school-age children. theoretical approaches.


The objective of the present paper is to present aspects of the theoretical framework of the research project “Self concept and parents’ rearing practices perceived by children”, which is linked to the research project UBACyT P 003 “Parents’ rearing practices from the children’s perspective” under the direction of full professor María Julia García.

The research discussed here has as main objective to explore the relations between children’s self perception and self evaluation and children’s perception of parents’ rearing practices. The Spanish version of PEPPE (“Pratiques Éducatives Parentales Perçues par I’Enfant”) by Fortin, Cyr y Chénier (1997), which is an adaptation of the PPI questionnaire (“Parental Perception Inventory”) by Hazzard, Chsristensen y Margolin (1983) is employed to inquire about children’s perception of parental rearing practices; the Spanish version of the “Piers-Harris Children’s Self-Concept Scale” (1984), adapted and validated in Chile by Gorostegui (1992), is employed to explore children’s self-concept.


Keywords: Self concept - Children - Rearing practices