Anuario X

 

Comprensión del Gobierno Nacional en Niños y Adolescentes: Un Estudio Piloto

Autor/es: Alicia Lenzi, Julieta D´Avirro



RESUMEN


Este artículo examina los resultados de un estudio piloto cuyos objetivos fueron: explorar las concepciones de niños y adolescentes sobre la noción de gobierno nacional y establecer una primera hipótesis sobre la dirección de las transformaciones conceptuales, hacia una mayor objetividad, a constatar posteriormente con una muestra amplia. El enfoque es constructivista e interaccionista de dominio específico. Diseño metodológico: evolutivo, transversal y cualitativo. Se realizaron entrevistas semiestructuradas a 24 sujetos de 7 a 15 años de sectores socioculturales medios. Se establecieron tres niveles: Los pequeños sostienen una concepción extremadamente moralizada, benefactora y personalizada del gobierno con ideas originales: el gobierno como lugar espacial y un presidente con “ayudantes” no convencionales, versiones patrimonialistas, entre otras. A los 11 años se manifiesta un teoría ingenua, rudimentaria, de orden político. Los mayores plantean la representatividad de un colectivo social y normas constitucionales que regulan al gobierno. La progresión genética supone una lenta despersonalización, institucionalización y objetivación.


Palabras clave: political notions' construction; national government's notion; psychogenetic approach; children and adolescents.



ABSTRACT


The National Government's Understanding in Children and Adolescentes: A Pilot Study


This article examines a pilot study's results. Its objectives were: to explore children's and adolescents' conceptions about national government's notion and to establish a first hypothesis about the direction of the conceptual transformations, toward a major objectivity, to be later verified with a wide sample. The focus is on constructivism and interactionism of specific domain. Methodological design: evolutionary, traverse and qualitative. Half-structured interviews have been taken at 24 subjects of 7 to 15 years from middle class sectors. Three levels have been determined: the small ones sustain an extremely moralized, personalized and benefactor conception of government with original ideas: the government as spatial place with non conventional "assistants", and patrimonial versions, among others. At eleven years of age a frank and rudimentary theory of political order is shown. Adults outline ideas about representativeness of a social community and constitutional norms that regulate the government. The genetic progression supposes a slow despersonalization, institutionalization and objectivization.


Keywords: political notions' construction; national government's notion; psychogenetic approach; children and adolescents.