Anuario X

 

Es Mío. yo Lo Tenía. Ocupación y Posesión de Objetos en el Contexto de Una Sala Maternal

Autor/es: Valeria M. Gómez, Alberto A. Pizzano



RESUMEN


Este estudio surge del proyecto de investigación sobre las experiencias infantiles formadoras de reglas que dirige el Dr. Samaja. El objetivo es describir el proceso de desarrollo ontogenético de las relaciones que los niños establecen con las cosas, en interacción con otros niños y con ciertos adultos. El diseño metodológico ha sido de carácter exploratorio. Trabajamos con una fuente de datos primaria (la observación in vivo) y con una muestra finalística (diez niños de una sala maternal de un jardín de infantes). El análisis cualitativo de episodios de conflicto, descrito como hermenéutica jurídica, permitió esbozar una micro-secuencia formativa de las normas que regularían el uso de objetos desde la perspectiva del accionar de los niños. La línea de desarrollo parte de la ocupación y arribaría a la posesión mediada por indicadores de status o marcas posesorias


Palabras clave: child development - norms - possession - regulative context



ABSTRACT


This Is Mine. I Had It First." Occupancy and Possession of Objects in the Context of A Nursery School


This study derives from Dr. Samaja's investigation project about children's normative behavior- forming experiences. The objective is to describe the process of ontogenetic development of children's relationship with objects, with other children and with some adults. The methodological design has an exploratory nature. We have worked with a primary data source (in situ observation) and with a non-random sample (ten children in the nursery room of a kindergarten). Through the qualitative analysis of conflictive episodes, described as legal hermeneutics, we have been able to sketch a norm-forming micro-sequence apt to regulate children's use and manipulation of objects. ( or to regulate the use of objects from a children's perspective) The starting point of the development is occupancy and the arriving point is the possession mediated by status indicators or possession marks.


Keywords: child development - norms - possession - regulative context