Revista Universitaria de Psicoanálisis - Volumen III









Observaciones sobre la antifilosofía.
Observations of the Antiphilosophy.

Autor/es: Ramírez, César.

RESUMEN


Palabras clave: I take as reference the text of Alain Badiou "The antiphilosophy, Plato and Lacan", that examinates the relation ship between psychology and philosophy. Our objective in to locate the incidence of the “antiplatónic doxa” in Lacan recovering beyond it the burden of the origing that affects the signnificant Plato. We will show that his origin is more methodological than doctrinary and that this insue links the truth to the universe of the discurse. We highlight the dramatic aspect of the dialogues because they reveal the use and value of the dialéctic discurse based on conceptual definition. Prof. Eggers Lan`s contribution to the intrepretation of Plato`s thinking is essential. We propose the a doble dialogue reading: Parménides and the Sophists, wich are considered to be the matrix of dialéctics of the One (Lo Uno) and the Múltiple (Lo Múltiple). Our thesis lies in three focus: in the revaluation of negativity in Plato`s work; the emergency of the truth of the non-Being (wich differentiate him from Parmémides) and the conception of the Idea as a relation ship (inter change from one individual / entity to another in the very use of language). Regarding the Good we propose the paradoxical sense of its trascendence linked to reality (real) wich we call absent Being (Lo Uno ausente). The reflectión about the Being is key to understand the necessity of its articulation with the contingency of the event at the development level (devenir).

SUMMARY
Tomo como referencia el texto de Alain Badiou "La Antifilosofía: Platón - Lacan" que examina la relación psicoanálisis y filosofía. El objetivo es localizar la incidencia de la doxa antiplatónica en Lacan, recuperando mas allá de ella, la carga del origen que afecta el significante Platón. Mostraremos que ese origen es metodológico mas que doctrinario y que dicha cuestión liga la verdad al universo del discurso. Resaltamos el carácter dramático de los diálogos porque ponen en escena el uso y valor del discurso dialéctico apoyado en definiciones conceptuales. Resultan indispensables los aportes del profesor Eggers Lan, en lo concerniente a la interpretación del pensa miento de Platón. Proponemos un modo de lectura de dos diálogos mayores (Parménides y El Sofista) considerados como la matriz de la dialéctica de lo Uno y lo Múltiple. Nuestra tesis se asienta en la revalorización del trabajo de la negatividad en Platón, la emergencia de la verdad del no-ser (por lo que se separa de Parménides) y finalmente la concepción de la Idea como relación (remisión de un ser a otro en el propio uso del lenguaje). Respecto al Bien, planteamos el sentido paradojal de su trascendencia vinculada a lo real, que se hace enunciar para nosotros como lo Uno ausente. La reflexión sobre lo Uno es clave para entender la necesidad de su articulación con la contingencia del acontecimiento en el plano del devenir.

Keywords: Antifilosofía , Doxa antiplatónica , Dialéctica , Negatividad , Idea , Bien , Uno ,Múltiple , Acontecimiento .


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