Revista Universitaria de Psicoanálisis - Volumen X

Los cuatro tiempos de la Vorstellung freudiana.
The four stages of the freudian Vorstellung.

Autor/es: Miguel Angel Sierra Rubio.

RESUMEN

Palabras clave: The concept of Vorstellung (idea) was used by Freud in the writings he drafted from 1888 until 1938. This paper performs a reading on Freud’s work which returns visible some epistemological breaks in his conceptualization of the Vorstellung; these breaks are categorized into four stages: the reception of the psychological concept, its minting as a Freudian concept, its metapsychological subversion, and its last developments in the turn of 1920.

SUMMARY
El concepto de Vorstellung (representación) fue utilizado por Freud en los escritos que redactó desde 1888 hasta 1938. Este trabajo realiza una lectura de la obra freudiana que vuelve visibles las rupturas epistemológicas en su conceptualización de la Vorstellung; rupturas categorizadas en cuatro tiempos: la recepción del concepto psicológico, su acuñación como concepto freudiano, su subversión metapsicológica y sus últimos desarrollos en el giro de 1920.

Keywords: Vorstellung - Representación - Genealogía - Epistemología - Freud.