Anuario XII

 

Categorías de Análisis de los “Modelos Mentales” Que con struyen los Psicólogos en Formación en “Comunidades de Aprendizaje y Práctica Profesional”

Autor/es: Cristina Erausquin, María Esther Basualdo. Colaboraron: Eliane Btesh, Gabriela Lerman, Valeria Bollasina, Ana García Coni



RESUMEN


El objetivo es desarrollar las categorías elaboradas para el análisis de los “modelos mentales” que con struyen los estudiantes de Psicología de la Universidad de Buenos Aires, como psicólogos en formación, para resolver problemas situados en con textos de intervención profesional. Se articulan diferentes ejes, que atraviesan tensiones en cada una de las dimensiones de la unidad de análisis: a) situación problema, b) intervención profesional, c) herramientas utilizadas, d) resultados  y atribución de causas. Se compara la información obtenida en un grupo de estudiantes, antes y después de la Práctica Profesional desarrollada en su formación de grado, con la obtenida en otro grupo de estudiantes, antes y después de cursar una materia del Ciclo de Formación Profesional. Se infiere, con relación a giros y modificaciones halladas, un efecto de desestructuración, reorganización y afirmación en los componentes de la unidad de análisis.


Palabras clave: mental models, professional practice, psychologists´ apprenticeship.



ABSTRACT


Categories To Analyse the “Mental Models” That the Psychologists in Training Build in “Communities of Learning and Professional Practice”.


The aim is to develop categories to analyse the “mental models” that students of Psychology build, in University of Buenos Aires, as psychologists in training, to solve situated problems in professional intervention settings. We develop different axis, that go through tensions in each one of the dimensions of the “unit of analysis”: a) situated problems, b) professional intervention, c) tools that are used, d) goals that are achieved and causal attribution. We compare the data we have found out, in a sample of students of Psychology, at the beginning and at the end of the Professional Apprenticeship developed in their undergraduate courses, with the data obtained in a sample of students of Psychology, at the beginning and at the end of a course of the Professional Education Cycle. Related with twists and changes that we have found out, we suppose an unconscious effect of dis-structuring, reorganization and affirmation in the components of the “unit of analysis”.

 


Keywords: mental models, professional practice, psychologists´ apprenticeship.