Anuario XXVII

 

El ritmo y la pulsión de muerte.

Autor/es: Acuña-Matayoshi, Cynthia



RESUMEN


Este ensayo trata el problema del ritmo y su relación con la pulsión de muerte. El punto de partida de este abordaje es el cine. Voy a situar el lugar del ritmo en la película Shara, en la cual, a partir de un suceso traumático (un niño se pierde), algo del duelo se elabora por la escritura. Y el ritmo es el elemento que da cuenta de esa elaboración, que nunca es definitiva, que no implica la desaparición del trauma pero que permite a una familiar dar lugar al placer y a la historia.
Se trata de un ensayo introductorio. Preguntas acerca de cómo pensar la constitución del cuerpo, qué elementos constituyen bordes a la corporalidad, forman parte del fondo y contexto de este trabajo que considero en los inicios.


Palabras clave: Ritmo - Escritura - Pulsión de muerte - Cuerpo



ABSTRACT


Rhythm and the death instinct.


This paper addresses the problem of rhythm, rhythm and its relation to the death instinct. Given the complexity of the concept in Freud, the starting point of this approach is the cinema. I will situate the place of rhythm in the Japanese flm Shara, in which, after a traumatic event (a missing child), some of mourning is made by the writing. And rhythm is the element that accounts for this development, which is never final, that does not mean the disappearance of the trauma but allows a family to get a place to the pleasure and history.
Since this is an introductory essay -which is part of a wider investigation- the ideas developed here are even partial answers to problems that still remain open. Questions about how to think the constitution of the body, what elements are edges to corporeality, are part of the background and context of this work I consider in the beginning.


Keywords: Rhythm - Writing - Death instinct - Body