Anuario X

 

Prácticas de Evaluación en la Universidad

Autor/es: María Victoria Zion



RESUMEN


Los objetivos del trabajo son: -Como estrategia metodológica planteamos un enfoque cualitativo de tipo etnográfico, a través del estudio de casos en profundidad. - Hasta el momento se recogieron datos en dos facultades, restando parte de la tarea de campo en la tercera. Partimos de que la evaluación supone la reflexión permanente sobre la propia práctica y sobre los ‘productos’ de la tarea realizada y que permite un ejercicio crítico -para docentes tanto como para alumnos- a partir de la autoevaluación. Ésta constituye, tal vez, la más potente herramienta para generar reflexión y promover la toma de conciencia, tanto en su dimensión política como en el proceso de aprendizaje. En los casos trabajados, tanto por las limitaciones que impone el dispositivo institucional como por las mismas concepciones docentes, la función de autoevaluación prácticamente no existe como parte del proyecto de enseñanza, dado que la evaluación ocupa el lugar de apéndice final del proceso de enseñanza, desarticulada de aquél o como guía del mismo en lugar de depender de él. Respecto de la necesidad de la integración en un proyecto institucional amplio, no existe en las Facultades ni en las Carreras un proyecto unificado de enseñanza. Las Cátedras constituyen las unidades que en la universidad representan algún tipo de proyecto unificado. Aún así, no en todos los casos el proyecto de cátedra incluye una propuesta elaborada de enseñanza y evaluación.


Palabras clave: Evaluation of learning - University - Teachers Mind - Teachers Conceptions



ABSTRACT


Practices of Evaluation in the University


The objectives of the work are: To describe the conceptions of the educational college students on evaluation of learnings. To draw up the bases for the accomplishment of a conceptual change referred evaluation. To generate the task of permanent reflection about the conceptions of evaluation, like part of the same pedagogical process, based on the analysis of the own practice As methodologic strategy we raised a qualitative approach of ethnographic type, through the study of cases in depth. Until the moment data in two faculties took shelter, reducing part of the task of field in third. We started off of which the evaluation supposes the permanent reflection on the own practice and products. of the made task and that as much allows a critical exercise - for educational as for students from the autoevaluación. This one constitutes, perhaps, the most powerful tool to generate reflection and to promote the conscience taking, as much in its political dimension as in the learning process. In the worked cases, as much by the limitations that the institutional device like by the same educational conceptions imposes, the autoevaluación function practically does not exist like part of the education project, since the evaluation occupies the place of final appendix of the process of education, disarticulated of that one or as it guides of the same one instead of depending on him. Respect to the necessity of integration in an ample institutional project, does not exist in the Faculties nor in the Races a unified project of education. The Chairs constitute the units that in the university represent some type of unified project. Even so, in all the cases the chair project does not include a processed proposal of education and evaluation.


Keywords: Evaluation of learning - University - Teachers Mind - Teachers Conceptions