Dra. María Lucrecia Rovaletti
Resumen
A pesar de la distancia que nos separa del gnosticismo antiguo, este fenómeno
prefigura algunos aspectos de nuestra época, como es el caso de la anorexia,
principalmente en su forma ascética.
Conjuntamente con el rechazo del cuerpo, hay en la anorexia
un rechazo primario del mundo, una desconfianza y una repugnancia
hacia él. Esto la lleva a una disociación
del sujeto y del mundo. Representándose al mundo
como una prisión y pensándose ella misma como
una pura libertad acósmica, la anoréxica como
el sujeto gnóstico terminan en un impasse existencial
.
Para salir de éste, debe pasar una especie de crisis
de conversión para reconciliarse con el mundo y consigo
mismo. Precisamente Binswanger habla de una experiencia
análoga en la psicoterapia, es decir una metamórfosis
de la hostilidad hacia sí mismo en amistad consigo
mismo y con el mundo. Sólo es posible una articulación
cuando percibe simultáneamente la bondad del mundo
y su propia bondad. Pero tal acuerdo fundamental no niega
el desacuerdo. El mundo es ahora una morada que concilia
la extranjereidad y la familiaridad, y esto sin el riesgo
de perder la libertad en este consentimiento.
Aquí surge uno de los resortes secretos de la alienación
gnóstica como de la anoréxica: la anticipación
de una pérdida de sí en la participación
del mundo.
Ascetic and Mental anorexia: from reject to reconciliation
Summary
In spite of the distance separating us from ancient Gnosticism, it is our
contention that the phenomenon of Gnosticism harbingers some aspects of our
time-such schould be the case of anorexia specially whenever anorexia takes
up an ascetic form.
Together with the rejection of the body, in anorexia a primary
rejection of the world , distrut and repugnace against the
world can be detected in an anorexic subject. Rejection,
distrut, and repugnance lead an anorexic subject towards
a dissociation between subject and the world . Not only
acosmic liberty hence, both a gnostic subject, and anorexic
subject are an existential deadlock.
In order for both subjects to escape from deadlock, both
must underego some kind of convertion crisis so that they
become reconciled with the world and themselves as well.
Binswanger, precisely , mentions a similar experience in
psychotherapy, a methamorfosisi: i.e. hostility a subject
felt towards herself prevously is changed into friendship
towards herself , and the world as well. An articulation
is only possible whwn subject perceives the world's goodness,
and her own goodness simultaneously. Such an ultimate agreement,
however, by means causes discord to disappear but, now,
the world can be seen as a dwelling both strangeness and
familiarity are conciled therein whithout subject being
at risk of losing his or her freedom when accepting this
new order.
Thus, it can be suggested that one of secret forces of both
the gnostic alienation, and the anorexic alienation have
been found out; namely, a subject anticipating that her
own self is going to gest lost into the participation of
the world.